Zuivelvervangers – Welke vegan alternatieven zijn er?

Ben je op zoek naar lekkere zuivelvervangers? Dan ben je hier bij het juiste adres. Van yoghurt tot kaas en van boter tot ijs: ik zet alle vegan alternatieven voor je op een rij.

Nadat ik zuivel uit mijn voedingspatroon schrapte, besefte ik pas in hoeveel producten dit zit verwerkt. Ik heb héel veel etiketten uitgeplozen en heb mij verbaasd in welke producten allemaal lactose en weipoeder zit. Wat dacht je van pesto, chips, verschillende frisdranken en groentebouillon? Gelukkig komen er wekelijks nieuwe zuivelvervangers bij en kun je bijna alles één op één vervangen. Wil je weten waarom ik geen zuivel meer eet? Ik leg dat uit in dit artikel.

Melk

zuivelvervangers

Een glaasje melk bij het ontbijt of een cappuccino met koeienmelk, een paar jaar geleden was dit voor mij heel normaal. En misschien op dit moment voor jou ook. Niet gek, want we groeien op met koeienmelk. Ik kan mij herinneren dat ik, toen ik een jaar of tien was, het heel gek vond dat een vriendinnetje sojamelk dronk. Inmiddels kan ik niet meer zonder!

Er zijn heel veel soorten plantaardige melken. Met suiker, zonder suiker, met een toegevoegde smaak of juist puur natuur. Als je wilt letten op jouw suikerinname, check dan altijd de ingrediëntenlijst. Ieder soort plantaardige melk is weer geschikt voor iets anders en het is lekker en gezond om af te wisselen. Benieuwd waar je plantaardige melk allemaal voor kunt gebruiken? Ik leg dat uit in dit artikel.

Sojamelk

Sojamelk heb je in alle soorten en maten: gezoet, ongezoet, met vanille-smaak, chocolade-smaak etc. etc. Veel merken bieden sojamelk aan: huismerken zoals Jumbo, Aldi & Albert Heijn en A-merken zoals Alpro, Provamel en Isola. Sojamelk schuimt goed, dus je kunt het prima gebruiken voor een cappuccino.

Havermelk

Wie kan er zonder de Barista havermelk van Oatly? Dit staat standaard in de koelkast. Maar er zijn meer merken natuurlijk, zoals Rude Health, huismerken van supermarkten, Alpro en Lima. Wil je dat de havermelk goed schuimt? Kies dan voor een barista-variant. Hier is wat (zonnebloem)olie aan toegevoegd.

Amandelmelk

Amandelmelk is door de amandelen lekker romig en vol van smaak. Ik maak daar graag pannenkoeken, wentelteefjes of havermout mee. Naast amandelmelk heb je nog meer soorten notenmelk zoals cashew- en hazelnootmelk.

Rijstmelk

Dit alternatief is van zichzelf zoet, maar wel waterig. Ook dit gebruik ik door mijn havermout of als ik pannenkoeken maak. Ik vind de rijst-kokosmelk van Provamel súper lekker.

Kokosmelk

Met kokosmelk bedoel ik niet de melk in blikken waarmee je curry’s maakt, maar de kokosmelk die op dezelfde plek in het schap staat als de andere plant-based melken. Kokosmelk is een volle melk en daardoor lekker om havermout mee te maken.

Overige melken

Verder is er nog speltmelk, boekweitmelk (niet mijn smaak), hennepmelk, quinoamelk.. De laatste zijn hartig van smaak en daarom wat lastiger in gebruik, maar leuk om een keer te proberen.

Kaas

kaasvervanger

Een leven zonder kaas was voor mij ondenkbaar. Kaas over de pasta, pizza en ik sloot een diner het liefst af met een kaasplankje. De eerste vraag die krijg gesteld wanneer iemand hoort dat ik vegan ben? ‘Goh, knap hoor. Vlees en vis kan ik wel laten staan maar kaas, dat écht niet’. Snap ik en ik ben ook verbaasd dat ik nu 0,0% behoefte heb aan kaas.

Kaasvervangers

Natuurlijk helpt het omdat ik weet waar kaas vandaan komt. Ook weet ik waarmee ik een gerecht heerlijk op smaak kan brengen zonder kaas. Benieuwd welke alternatieven ik daarvoor gebruik? Je kunt dat hier lezen. Maar écht lekkere kaasvervangers heb ik (nog) niet gevonden. Ik vind de structuur niet lekker en de vegan kazen zijn erg zout. Als ik dan toch een plantaardige kaas moet kiezen, dan ga ik voor de kaas van Wilmersburger. Dit is lekker op een tosti, maar zo ‘los’ op brood: nee dankjewel. Gelukkig kom ik soms in restaurants wel lekkere vegan kazen tegen, zoals bij de pizza’s van Mastino V en bij Meatless District. Daar at ik bovenstaand broodje caprese. Zin in cream cheese? Dan kan ik de ‘roomkaas’ van Tofutti aanraden.

Yoghurt

yoghurt vervangers

Yoghurt; ook dit product at ik regelmatig. Gelukkig hoef je als vegan echt geen yoghurt te missen, want ook hier zijn veel soorten en maten in te vinden. Wel wordt er 9/10 keer suiker aan de yoghurt toegevoegd (vooral bij Alpro), dus check altijd de ingrediëntenlijst.

Sojayoghurt

Goedkoop en makkelijk in gebruik. Sojayoghurt eet ik graag met muesli of granola of ik gebruik het als basis voor tzatziki of een andere dressing. Ik koop altijd de ongezoete variant van Mild & Creamy van Alpro.

Kokosyoghurt

Ik ben een béetje bevooroordeeld omdat ik voor Abbot Kinney’s werk, maar ik durf mijn hand in het vuur te steken dat dit de áller lekkerste kokosyoghurt van Nederland is. Al is het alleen maar omdat er geen suiker, onnodige toevoegingen en soja inzit. Ik eet regelmatig een bakje met fruit en noten, maar het is ook lekker om bij een curry te serveren. Laatst maakte ik noodles met o.a. kokosyoghurt en dat was zo lekker!

Amandelyoghurt

Aan de smaak van amandelyoghurt moest ik eerst wennen, omdat ik een volle romige smaak verwachtte zoals bij kokosyoghurt. Inmiddels kan ik iedere dag een bakje amandelyoghurt van Abbot Kinney’s eten. Ik combineer het graag met een banaan en wat granola. Ook werkt amandelyoghurt goed bij hartige gerechten, laatste at ik het naast een Marokkaanse stoofpot.

IJs

ijsvervanger

Dan naar mijn lievlings snack: ijs. Ik kan dit serieus iedere dag eten. Gelukkig hoef je dat als vegan niet te missen, want er komen steeds meer plantaardige alternatieven voor ijs op de markt. Thank god! 😉 Over vegan ijs en de verschillende merken heb ik een uitgebreid artikel geschreven.

Room

vegan room

Gebruik je vaak crème fraiche voor pastasauzen of door soepen? Dat kan ook prima met een vegan variant. Ik vind de soja kookroom van Alpro ideaal, maar je hebt ook varianten op basis van haver en rijst. Het recept voor bovenstaande romige broccoli courgette soup vind je hier.

Boter

Ik ben nooit fan geweest van boter, maar mocht jij dat wel zijn: ook hierin hoef je geen consessies te doen. De meeste margarines zijn van zichzelf vegan, al zit er soms vitamine D3 in. Dit is afkomstig van schapenwolvet. Ook boter heb je in een soja variant van het merk Provamel en Alpro.

Slagroom

Slagroom heb ik volgens mij niet meer gegeten sinds ik vegan ben en ik ben hier nooit een liefhebber van geweest. Ik weet wel dat Alpro een slagroom in het assortiment heeft dat je moet opkloppen.

Mis ik dan écht niks?

Nee, ik mis geen dierlijke producten omdat ik weet wat erachter schuit. Maar ik zou liegen als ik zeg dat ik sommige producten niet mis om de smaak. Niet voor alles is een vegan variant en ik heb nog geen alternatief kunnen vinden voor geitenkaas, hüttenkäse, kwark, zure room en zure yoghurt. Mocht ik dat over het hoofd hebben gezien, laat het hieronder weten!

Ik ben benieuwd of jij nog andere lekkere alternatieven weet. Of misschien loop je wel ergens tegenaan? Je kunt mij natuurlijk altijd een berichtje sturen met jouw vraag. Ook via Facebook en Instagram ben ik bereikbaar. 

(Visited 19.911 times, 3 visits today)

7 Comments

  1. Sara 6 oktober 2017 at 08:58

    Leuke post!
    Om kwark te vervangen gebruik ik de vegan variant van Provamel (ongezoet) of Alpro (gezoet). En geitenkaas is moeilijk, maar wat het meest in de buurt komt is zelfgemaakte cashewkaas (gemaakt met rejuvelac).

    Reply
    1. Quirines 7 oktober 2017 at 15:10

      Geitenkaas is heel moeilijk idd.. Ik heb nog nooit zelf kaas gemaakt, heb jij een recept voor deze variant?

      Reply
  2. Marianne - Groene stapjes 6 oktober 2017 at 20:09

    Fijne blog! Voor kwark gebruik ik graag de Alpro Go on. Die is heel dik en zacht van structuur, ik vind hem erg lekker!

    Reply
    1. Quirines 7 oktober 2017 at 15:09

      Ahh goede! Is deze ook een beetje zuur?

      Reply
      1. Naomi 9 oktober 2017 at 16:34

        Nee, best wel zoet. Wel lekker

        Reply
  3. Marco 2 oktober 2018 at 10:54

    Wel heel jammer dat er vaak vitamine D2 toegevoegd is aan deze melkvervangers. Helaas staat deze vitamine er om bekend dat het de beter opneembare/opslaanbare vorm van vitamine D, namelijk D3 verdringt! Vitamine D3 word tot 80% beter opgenomen dan D2, en ook word D2 nauwelijks opgeslagen als reserve. bij veel consumtie van melkvervangers zou er zeker gecompenseerd moeten worden met extra D3 supplementen. Indien dit niet gebeurd krijgt D2 de ‘macht’ en gaat het lichaam dus alleen D2 gebruiken en dit moet dan continue dagelijks flink aangevuld worden omdat het lastig opgenomen en opgeslagen word. Ik ben zelf ook vegetariër maar vind dit soort dingen toch wel belangrijk!

    Reply
  4. Wilma 28 januari 2020 at 12:33

    En voor hüttenkäse in cloud bread

    Reply

Laat een comment achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *