Vegan ramen (Japanse noedelsoep)

Nadat ik dit gerecht op mijn Stories had geplaatst, kreeg ik veel berichten of ik het recept wilde delen. U vraagt, ik draai! Deze vegan ramen, ook wel bekend als Japanse noedelsoep, kost iets meer tijd. Je maakt namelijk de bouillon zelf en bereid de tofu uit de oven met een sesamkorst. Perfect voor een weekend of als je gewoon zin hebt om uit te sloven. Enjoy!

Ik houd van Aziatische noedelsoepen. Eerder schreef ik het recept uit voor deze Vietnamese Pho. Deze soep is heerlijk, maar vrij basic. In dit gerecht ga ik all out met tofu uit de oven met een sesamkorst en veel toppings. Deze vegan ramen zijn allesbehalve saai en echt comfortfood.

Wat heb je nodig voor 4 porties?

Voor de bouillon:

  • Ui, 1 stuk
  • Knoflook, 1 teentje
  • Gember, 3 cm
  • Kastanjechampignons, handje
  • Wortel, 1
  • Sesamolie
  • Tomaten, 2 stuks
  • Groentebouillon, 1,5 blokje
  • Gedroogde paddenstoelen (porchini), 15 gram
  • Miso, 1 el
  • Sojasaus, 3 el
  • Chilivlokken, snufje
  • Limoen, sap
  • Kruidnagel, 5 stuks
  • Steranijs, 1 stuk

Voor de tofu:

  • Tofu, blok
  • Agavesiroop, 1 el
  • Sesamolie, 1 el
  • Witte miso, 2 el
  • Sesamzaadjes

Overig:

  • Ramen noedels of sobanoedels, 200 gram
  • Gemengde paddenstoelen, 300 gram
  • Taugé, 100 gram
  • Cavolo nero (palmkool), of andere groene bladgroenten zoals paksoi
  • Gebakken uitjes
  • Thaise basilicum
  • Sriracha

Zo maak je het:

  1. We beginnen met de basis voor de bouillon. Snijd de wortel in stukken (hoeft niet klein te zijn), de kastanjechampignons in grove plakken, de gember in blokjes, ui in ringen en de knoflook in plakjes. Pak een hoge kookpan/hapjespan en verhit wat sesamolie. Voeg de gesneden groenten toe en bak dit aan op middelhoog vuur.
  2. Snijd de twee tomaten in stukken en voeg dit toe aan de hapjespan.
  3. Schenk twee liter water bij de groenten, gevolgd door de miso, gedroogde paddenstoelen, sojasaus, chilivlokken, limoensap, kruidnagel en steranijs.
  4. Laat dit voor een half uur zachtjes pruttelen. Heb je meer tijd? Hoe langer je de bouillon laat staan, hoe meer smaak er vrijkomt.
  5. Verwarm de oven voor op 180 graden. Tijd voor de tofu! Zoals je gewend bent met tofu, moet je dit eerst goed laten uitlekken. Ik wikkel de tofu in een schone theedoek en ik zet er vervolgens een paar (kook)boeken op. Doe dit voor minstens 15 minuten.
  6. Meng ondertussen de dressing in een kommetje: agavesiroop, sesamolie en de miso. Roer dit tot een gladde massa.
  7. Snijd de tofu in gelijke plakken. Bestrijk dit met het miso mengsel.
  8. Besprenkel daarna de tofu met de sesamzaadjes aan beide kanten.
  9. Schuif de tofu in de oven voor zo’n 20 tot 25 minuten totdat de plakken mooi bruin zijn.
  10. Snijd de paddenstoelen in reepjes en de cavolo nero (of andere bladgroente) in stukken. Pak een koekenpan, verhit wat olie en roerbak de paddenstoelen, cavolo nero en taugé. Doe dit voor een paar minuten, zodat het nog lekker knapperig is.
  11. De bouillon kan gezeefd worden, zodat je een heldere bouillon overhoud. Schenk daarna de bouillon weer terug in de pan.
  12. De noedels kook je in de bouillon. Kijk op de gebruiksaanwijzing hoe lang dit moet.
  13. Verdeel de noedels en de bouillon over de borden. Gevolgd door de gewokte groenten en de tofu. Maak het af met de gebakken uitjes, Thaise basilicum en sriracha.
  14. Enjoy de vegan ramen!
vegan ramen

Ik ben benieuwd wat jij van dit gerecht vindt. Laat het vooral weten via Instagram (je kunt me hier volgen) of in de comments.

(Visited 369 times, 1 visits today)

2 Comments

  1. Linda 19 februari 2021 at 22:27

    Vandaag deze ramen gemaakt, was echt geweldig, beste zelfgemaakte ramen ooit! 😍 Bedankt voor dit recept 🙏🏻

    Reply
    1. Quirine 28 februari 2021 at 16:34

      Zo leuk om te horen, dankjewel!!

      Reply

Laat een comment achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *