9 tips voor een mooie huid (+ mijn vegan skincare routine)

Een mooie, gezonde huid is voor mij erg belangrijk. Daarom is mijn vegan skincare routine heilig en sla ik geen dag over. Zeker nu ik moeder ben, en ik heel wat minder uur slaap, doe ik extra mijn best om mijn huid een mooie glow te geven. Maar, zonder dat het veel tijd en moeite kost. Ik deel mijn routine én negen makkelijke tips voor een mooie huid.

Wist je dat onze huid het grootste orgaan is? Een goede reden om hier extra liefde en aandacht aan te besteden. Ik vind het belangrijk, en niet meer dan logisch, om producten te gebruiken die vegan, dierproefvrij zijn en geen schadelijke of agressieve stoffen bevatten. Veel mensen vermijden bewerkt, ongezond voedsel. Waarom zou je dan wel troep op je gezicht smeren? Daarom gebruik ik al ruim een jaar de 100% natuurlijke vegan huidverzorging van Food for Skin. De naam zegt het al: deze producten voeden écht de huid. De ingrediënten bestaan uit groenten, noten, pitten, zaden en planten. Maar, geen zorgen: je smeert geen fijngeprakte tomaten op je gezicht, maar hoogwaardige oliën en extracten.

Mijn vegan skincare routine

Zoals ik hierboven schreef, is mijn vegan skincare routine heilig. Sinds mijn zwangerschap is mijn huid behoorlijk veranderd. Het is droger geworden (lange leve de hormonen en borstvoeding!) en tel daar bovenop de gebroken nachten. Ik merk dat ik sneller (fijne) rimpels krijg. Daarom is mijn huidverzorging nog belangrijker geworden, zonder dat ik daar veel tijd aan kwijt ben. Zelfs als ik na een dag he-le-maal gesloopt ben, lukt het me toch om mijn huid te reinigen en verzorgen.

food for skin kortingscode

Mijn ochtendroutine bestaat uit het reinigen van mijn gezicht, onder de douche, met de Carrot Cleanser. Dit product is een milde oliereiniger dat, naast reinigen, ook voedt. In wortel zit Beta-Caroteen. Dit is wortelextract is een voorloper van vitamine A. Dit bevordert de cel regeneratie en dus het herstel van de huid. Wortel zit vol met retinol (vitamine A) wat de huid helpt herstellen en het een mooie, zacht glanzende teint geeft. Als tweede product gebruik ik de Tomato Base Cream. Deze crème is geschikt voor zowel dag als nacht. Het is een volle, voedende crème en ik heb maar een inieminie beetje nodig. Het product is dus super zuinig. Wist je dat tomaat veel lycopeen bevat? Lycopeen is een krachtige beschermer tegen vuil van buitenaf, maar ook tegen negatieve invloeden door de zon op de huid (let op: het is geen SPF).

Mijn avondroutine bestaat uit dezelfde stappen als mijn ochtendroutine. Het verschil is dat ik twee keer per week het Cucumber Serum gebruikt als nachtmasker. Ik vind het ideaal dat ik hierna meteen kan slapen, zonder dat ik het serum hoef te verwijderen want het trek volledig in. Komkommer geneest, hydrateert en verzacht de huid.

De prijs van natuurlijke gezichtsverzorging

Om meteen met de deur in huis te vallen: de producten van Food for Skin zijn niet goedkoop. Als je dit vergelijkt met reguliere producten die je bijvoorbeeld bij de drogisterij koopt. Dit komt omdat de eigenaressen geen consessies doen op de ingrediënten. Je vindt in de producten geen goedkope vulmiddelen zoals water (aqua) en microplastics. Iedere druppel zit vol met actieve werkstoffen en je hebt niet veel nodig. Een klein beetje crème of serum is voldoende om je huid de hele dag te voeden. Tip: ga voor een set (ik heb altijd de Cucumber set) want dit is voordeliger. Tip twee: met de code QUIRINE15 krijg je 15% korting op jouw bestelling via de webshop.

Dit zijn mijn tips voor een mooie, gezonde huid:

1. Gebruik natuurlijke huidverzorgingsproducten

Dit ligt in lijn van wat ik hierboven heb geschreven. Sinds ik natuurlijke vegan huidverzorging heb ik ontdekt, ga ik nooit meer terug naar andere producten. Ik wil geen troep op mijn gezicht smeren die schadelijke ingrediënten bevatten, op dieren zijn getest én ik gebruik geen producten meer die microplastics bevatten. Soms kan je door de bomen het bos niet meer zien, want vaak zijn de ingrediënten lastig te ontcijferen en zitten er verborgen beesten in de producten. Wat helpt is om een paar logo’s te onthouden die vaak op de producten staan. Ik schreef eerder een uitgrebreid artikel over vegan huidverzorging met tips en mijn favoriete merken. Waaronder Food for Skin.

2. Vegan skinfood

Inmiddels eet ik zeven jaar plantaardig. Vaak wordt gedacht dat je übergezond eet als veganist. Nou nee. Er bestaat zoiets als vegan junkfood en veel ongezond eten is plantaardig. Denk aan frietjes met vegan mayo, chocola, Oreo’s, naturel chips… Voor een gezonde huid eet je het liefst niet te veel verzadigd vet, geraffineerd voedsel met suikers en veel zout. Kies voor plant-based wholefoods: plantaardige, onbewerkte ‘hele’ producten. Ik check altijd de ingrediëntenlijst. Kan ik een ingrediënt niet uitspreken of ken ik het niet? Dan komt het voor 99,99% zeker uit de fabriek en is het niet op een natuurlijke manier gemaakt.

3. Stay hydrated

De meningen zijn verdeeld of water écht helpt voor een mooie huid, maar voor mij is dit absoluut het geval. Ik drink tussen de 2 á 3 liter water op een dag. Dit is meer dan voorheen, omdat ik borstvoeding geef en dit maakt je erg dorstig. De huid bestaat voor 70% uit water en daarom is het belangrijk dat je huid goed gehydrateerd blijft. Een gezonde huid voelt zacht en glad aan. Een droge huid voelt bij mij trekkerig.

4. Altijd de huid reiningen

Hoe moe ik ook ben: ik reinig mijn huid iedere avond voor het slapengaan. Dit is een vast onderdeel van mijn korte, maar doeltreffende vegan skincare routine. Ook slaap ik nooit met make-up op.

5. Make-up vrije dagen

Ik draag een paar dagen in de week geen make-up. Heerlijk! Sowieso ben ik vrij minimaal als het op make-up aankomt. Zo gebruik ik geen foundation en draag ik meestal alleen wat wenkbrauwpotlood en mascara. Zonder make-up kan de huid ademenen, het raakt niet verstopt en ik heb geen last van irritaties door de stoffen die in de producten zitten.

6. Schoonheidsspecialiste

Pure luxe, maar het is ook zeker essentieel voor een gezonde huid: af en toe een bezoekje brengen aan de schoonheidsspecialiste. Kies dan wel voor een salon dat gebruik maakt van vegan en natuurlijke verzorgingsproducten.

7. Beweeg!

Sporten in alle vormen en maten is goed voor de doorbloeding, dus ook voor jouw huid. De doorbloeding zorgt voor de aanvoer van zuurstoffen en voedingsstoffen naar de lichaamscellen en dit is weer belangrijk voor de huid. Hierdoor blijft het namelijk strakker en steviger. Dus hup hup, in actie komen jij!

8. Bescherm tegen de zon

Eerlijk is eerlijk, in de winter schiet het er bij in dat ik een SPF onder mijn verzorgingsproducten draag. In de zomer doe ik dit namelijk wel trouw. Dus dit is voor mij meteen een reminder om morgenochtend een SPF aan te brengen (tip Food for Skin heeft ook een zonnebrand in hun assortiment).

9. Slapen

Tja, slapen. Ik kan dit niet onbenoemd laten in dit lijstje, want slaap is héel belangrijk. Ook voor de herstel van de huid. Sinds de komst van mijn dochter heb ik nog geen nacht doorgeslapen en dit heeft zeker een weerslag op mijn huid. Het is soms wat doffer, grauwer en er ontstaan sneller rimpels. Daarom probeer ik in de avond vroeg naar bed te gaan (ik noem dit het omgekeerde uitslapen), zodat ik toch aan mijn slaapuren kom.

Wat is jouw ultieme tip voor een mooie, gezonde huid? En gebruik jij ook vegan en natuurlijke verzorgingsproducten? Laat het mij weten in de comments! Dit artikel is in samenwerking met Food for Skin. Dit verandert echter niks aan mijn mening over dit product. Ik ben onwijs trots dat ik met zo’n mooi merk mag samenwerken en ik sta hier 100% achter. Lees hier meer over in mijn disclaimer.

Dagelijks houd ik je op de hoogte rondom alles over de vegan levensstijl en het moederschap via mijn Instagram. Leuk als je me volgt!

(Visited 601 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *