Galápagos vierdaagse cruise (North Seymour – Bartolome – Sombrero Chino – Cerro Dragon)

Het absolute hoogtepunt van deze reis is de cruise die we maakten door de Galápagos. We sliepen drie nachten op een zeilboot en we bezochten verschillende eilanden. Ik heb eerder een bootreis gemaakt door Halong Bay in Vietnam en dat was op z’n zachtst gezegd niet goed bevallen.. Daarom was ik een beetje sceptisch en had ik niet zulke hoge verwachtingen. Maar wow! Zo mag een boottrip altijd wel zijn. We werden helemaal in de watten gelegd en het was heel leuk om een paar dagen op zee te slapen. En dan heb ik het nog niet eens over de dieren gehad, die we hebben gezien: hamerhaaien, tijgerhaaien, zeeschildpadden, blue-footed boobies, zeehonden, pinguïns en nog veel meer… Zet je schrap voor de állerlangste blogpost ooit met veel foto’s.

Dag 1 – Isla North Seymour

galápagos

Eigenlijk begon onze trip de avond hiervoor, want we stapten om 18:00 aan boord. De groep waarmee wij waren, zaten al vier dagen op de boot en wij joinden hen de laatste vier dagen. We kregen meteen te horen dat er die dag een groep dolfijnen met de boot had mee gezwommen. Net te laat, maar dat beloofde wel veel goeds voor de komende dagen. We kregen een goed diner, (ze hielden rekening met alle speciale dieetwensen), uitleg over de volgende dag (vroeg opstaan!) en we besloten om lekker op tijd naar bed te gaan.

De volgende ochtend zaten we om 06:00 aan tafel voor het ontbijt. Een uur later vaarden we naar het eerste eilandje; North Seymour. Dit eiland stikt van de vogels, zeehonden en krabben en door de combinatie van de kleuren van de planten, vond ik dit een prachtig eiland.

Mijn favoriet? De blue-footed boobies natuurlijk! Deze stonden bovenaan mijn lijstje en ik was super blij dat ik ze meteen zag. De dieren zijn overigens helemaal niet bang voor mensen, je kunt makkelijk tot 30 cm bij ze komen. Ze vinden ons eerder irritante paparazzi 🙂

Na een rondje over het eiland en uitleg over de dieren en de planten, was het tijd voor de volgende activiteit: snorkelen! Zó blij dat ik de GoPro van mijn broertje mocht lenen en ik heb dan ook prachtige video’s gemaakt. Deze eerste duik was trouwens meteen de beste: we lagen letterijk 5 seconden in het water en toen hoorden we dat er hamerhaaien (!) onder ons zwommen. Verder zagen we manta rays, een zeeschildpad, een octopus, een groep van dertig Galápagos haaien en tientallen vissen. Ik heb voornamelijk gefilmd, maar ik heb ook een paar foto’s gemaakt.

DCIM100GOPROG0049338.

DCIM100GOPROG0069340.

Alles op één foto: tropische vissen, een manta ray en op de bodem zie je veel Galápagos haaien liggen.

DCIM100GOPROG0089346.

DCIM100GOPROG0119360.

Haaien!

Golden beach

galápagos

Tijd voor het tweede eiland. Na een stuk varen en lunchen op de boot, kwamen we aan bij Golden Beach. Dit strandje hoort bij Isla Bartolome. Het snorkelen was iets minder indrukwekkend, maar wat wil je? Wel zagen we pinguïns!

Als je goed kijkt, zie je op een rots twee pinguïns staan <3

Blije meid

Isla Bartolome

galápagos

We moesten ook iets qua inspanning doen en aan het einde van de middag liepen we 380 trappen op naar het hoogste punt van het eiland Bartolome. Het bijzondere aan dit eiland is dat er bijna niks leeft. Je ziet alleen hier en daar wat droge bosje en een cactus. De enige bewoners van dit eiland zijn hagedissen en die hebben zich op een wonderbaarlijke manier aangepast aan deze zware omstandigheden. Doordat hier weinig groeit, zijn er bijna geen insecten wat het oorspronkelijke voedsel van de hagedissen is. Hier hebben de beestjes wat op bedacht: ze zijn namelijk vegetariër en kannibalen geworden. Kan tegelijk blijkbaar ;). De hagedissen eten elkaars staarten op, deze laat makkelijk los voor vijanden en groeit weer aan.

Dag 2 – Sombrero Chino

We mochten deze dag uitslapen en werden pas om 07:00 aan de ontbijttafel verwacht. Het eten was trouwens erg goed geregeld: fruit, veel verse groenten en iedere maaltijd bestond uit verschillende gangen. We begonnen de dag met een wandeling over Sombrero Chino. Door bovenstaande foto begrijp je wel waar die naam vandaan komt.

We hadden onze snorkeling gear meegenomen naar Sombrero Chino en na de rondleiding sprongen we gelijk het water in. Ook deze keer weer veel haaien, tropisch vissen, grote zeesterren en pinguïns gespot.

Die avond vaarden we tussen een groep van zeker 30 tot 40 tijgerhaaien. De welbekende vinnen zagen we overal boven het water uitsteken. Eén tijgerhaai van wel vijf meter zwom vlák langs onze boot, waardoor we de tijgerstrepen goed konden zien. Zo vet!

Cerro Dragon

galápagos

Cerro Dragen of Dragon Hill heeft de naam te danken aan de vele leguanen die op dit eiland wonen. Maar niet alleen dat, wij zagen ook bovenstaande flamingo. Hoe mooi is het contrast met de kleur van de flamingo en de omgeving?

Dag 3 – Boottochtje (locatie onbekend)

De volgende ochtend stond nog een laatste boottochtje te wachten. We voeren door een moerassig gebied waar veel zeeschildpadden, manta rays en kleine haaien broeden. Het water was troebel, maar we konden toch de dieren zien.

Hierboven zie je The Beagle, het schip wat voor een paar dagen ons thuis was. Ik ga deze trip nooit meer vergeten en ik ben erg blij dat we voor een cruise hebben gekozen. Het heeft een behoorlijk prijskaartje en we hebben een halve dag besteed aan het afstruinen van verschillende boekingskantoren. Af en toe werden we helemaal gek van de verkooppraatjes en we konden lastig een keuze maken tussen alle eilanden. Het liefst wil je natuurlijk alles zien. Maar, volgens mij hebben we een goede keuze gemaakt en, mocht ik een geldboompje hebben, zou ik het zo weer overdoen!

Mocht je dit lezen: je hebt het einde gehaald! Tijdens deze cruise heb ik zoveel foto’s gemaakt dat ik het lastig vond om te kiezen. Allemaal even indrukwekkend 🙂 De Galápagos is zo’n bijzondere plek en ik ben heel erg blij dat ik dit heb gezien. Inmiddels ben ik in Peru aan het strand en vertrekken we vandaag naar Huaraz: een plaats in de bergen waar we gaan hiken. Mocht je het leuk vinden om mij te volgen, dan kun je dat doen via mijn Facebook en Instagram

(Visited 268 times, 1 visits today)

3 Comments

1. Merel 9 februari 2017 at 22:35

Feest van herkinning! Prachtige foto’s <3

1. Quirines 11 februari 2017 at 00:37

Jaaa, jij weet het natuurlijk als de beste. En dankjewel 😀

2. Helen 11 maart 2018 at 02:29

Hey Quirine, mag ik je vragen wat jullie hier ongeveer aan besteed hebben? Mag ook in een persoonlijk mailtje als je dat liever hebt 🙂 heb het schip even gegoogeld maar ik vind het niet.. Ik zit momenteel in Peru om te studeren en wil ook heel graag een tripje naar de Galapagos eilanden maken, daarom!