Genieten van de zwangerschap, hoe doe je dat? – 11 tips

Ik ben zwanger van mijn eerste kindje. Deze hele periode blijft onwerkelijk en ongrijpbaar omdat ik geen idee heb wat mij te wachten staat. Vanaf het moment dat ik zwanger ben, heb ik heel vaak de ‘tip’ gekregen om te ‘genieten’ van de zwangerschap. Alleen, hoe doe je dat? Ik deel 11 praktische tips, die mij helpen om bewust stil te staan bij deze periode en om te genieten van de zwangerschap.

Op dit moment ben ik 38 weken zwanger. Ik krijg veel vragen over mijn vegan zwangerschap en ik heb daar uitgebreid over geschreven op mijn blog. Hier lees je alles over het eerste trimester en hier over het tweede trimester.

Terug naar het genieten van de zwangerschap. Hoe doe je dat? Zeker wanneer je je nog niet zo zwanger voelt (of gewoon hartstikke ziek bent) en nog geen buik hebt, vond ik het lastig om te beseffen dat ik écht een kindje ga verwachten en dat deze periode heel bijzonder is. Daarom heb ik een aantal dingen toegepast, zodat ik bewust geniet van deze periode.

Zwangerschapsboekje bijhouden

Eén van de eerste producten die ik kocht, was een zwangerschapsdagboekje. Leuk én waardevol om bij te houden hoe ik deze zwangerschap beleef. Je vergeet namelijk echt snel hoe het eerste trimester precies was (ik kan me amper voorstellen hoe beroerd ik me voelde) en welke mijlpalen je hebt gehaald. Ook plak ik foto’s in dit dagboek. Hoe leuk als onze mini dit later terugleest?

Mijlpalen vieren (groot én klein)

Een zwangerschap brengt de nodige stress en onzekerheden met zich mee. Zeker tijdens het eerste trimester maakte ik me veel zorgen. Je hebt namelijk geen idee wat er zich in jouw lichaam afspeelt en de hormonen maakte me (onnodig) ongerust. De eerste echo (die was alleen bij ons niet positief, alles hierover lees je in dit artikel), positieve NIPT test, voor het eerst het hartje horen, een goede 20-weken echo, maar ook aan vrienden & familie het nieuws vertellen, de gender reveal, baby shower… Er zijn zoveel leuke & spannende momenten, dus waarom zou je dit niet vieren? Soms haalden we een ijsje na een afspraak bij de verloskundige als we weer haar hartje hadden gehoord of stonden we spraken uit hoe dankbaar we zijn voor deze zwangerschap.

Foto’s maken progressie buik

Vanaf week 10 maak ik iedere twee weken foto’s van mijn buik. Hoewel ik lang totaal geen verschil zag (ik baalde! haha), zie ik inmiddels wél dat mijn buik een groeispurt aan het maken is. Heel leuk om deze foto’s naast elkaar te leggen en je lichaam te zien transformeren. Heb je moeite met jouw veranderde lichaam (hoi, ik meld me), dan kan ik dit ook aanraden. Het werkt goed om letterlijk vanaf een afstand naar jouw lichaam te kijken. Inmiddels ben ik erg trots op mijn lichaam die keihard werkt om een mini mensje te maken.

Fotoshoot

Je houdt ervan om voor de camera staan of niet. Ik vind het in ieder geval super leuk om mezelf vast te leggen tijdens de zwangerschap. Ik ben nu al erg blij met de foto’s en ik denk dat ik over een paar jaar helemaal blij ben dat ik dit heb vastgelegd.

zwangerschapsstoot

3D print zwangere buik

Geen fan van een fotoshoot maar wil je wel een tastbare herinnering? Of je doet het allemaal (guilty!): een 3D beeldje laten maken van je zwangere buik. Ik heb dit gedaan bij de BellySisters. Binnen twee minuten maken zij een scan van je lichaam (het liefst naakt, zodat je geen lijntjes ziet van jouw ondergoed) en jij kiest de grootte en het materiaal van het beeldje. Op de website zie je alle voorbeelden, er is zoveel moois om uit te kiezen. Ik moet nog een paar weken geduld hebben, voordat het beeldje af is maar ik kan nu al niet meer wachten.

Stilstaan bij de bewegingen

Naast alle ‘grootste’ dingen die je kunt doen zoals een fotoshoot en het maken van een 3D beeldje zijn de kleine, dagelijkse momenten net zo waardevol. Vanaf week 18 van mijn zwangerschap, voel ik haar bewegen. Inmiddels zijn het geen schattige ‘plopjes’ en schopjes meer, maar steekt meerdere keren per dag haar knie uit. Steeds als ik haar voel, ga ik bewust met mijn handen naar die plek. Ik leg dan ook mijn laptop, iPhone, boek etc. weg, zodat ik écht even stil sta bij wat ik voel. Ook kan ik met verwondering minutenlang naar mijn buik kijken die alle kanten opgaat. Op zulke momenten ben ik zo aan het genieten van de zwangerschap.

Zwangerschapsmassage

Ik begon met het nemen van massages omdat ik in het tweede trimester last kreeg van mijn onderrug/bekken. Een professionele zwangerschapsmassage hielp hier enorm bij. Daarna was ik meteen verkocht. Heerlijk om een me-time moment in te plannen en je lichaam te verwennen. Het bouwen van nieuw leven gaat je niet in de koude kleren zitten. Oh, en had ik al verteld dat je op je buik kunt liggen? De massagebank heeft voor zwangeren een speciaal gat, zodat je ein-de-lijk even op je buik kunt liggen. Wat een verademing voor alle buikslapers onder ons.

Zwangerschapsyoga

Actief zijn tijdens de zwangerschap vind ik belangrijk, maar fanatiek sporten voelde vanaf het begin al niet meer goed. Daarom vind je mij twee keer per week op de yogamat. Je kunt thuis een YouTube-video volgen of je neemt les. Naast dat het lekker is om even te bewegen, leer je ook bepaalde ademhalingstechnieken en contact te maken met je baby. Goed en bewust leren ademenen, pas je weer toe tijdens de bevalling. Geen slecht idee om hier op tijd mee te beginnen.

Baby Moon

Baby Moon, laatste vakantie met z’n tweeën… Hoe je het ook wilt noemen: fijn om nog even weg te gaan met z’n tweeën. Dit kan een vakantie zijn, maar ook een weekendje weg. Of je plant een paar leuke dates. Ik heb dit echt nodig gehad om deze periode ‘af te sluiten’, ik vind het namelijk soms best verdrietig dat we hierna nooit meer met zijn tweeën zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik ben onwijs blij dat we een mini krijgen, maar ik vind het óok heel leuk en belangrijk dat we genoeg tijd met z’n tweeën doorbrengen. We hebben ons voorgenomen om te blijven daten, maar zoals het nu is, gaat het nooit meer zijn.

Dagelijks insmeren met olie

Vanaf het moment dat ik een positieve test in mijn handen had, ben ik mijn buik, heupen en borsten gaan insmeren met olie. Je kunt hier geen straie mee voorkomen, maar het is wel lekker om je huid soepel te houden. Daarnaast is dit ook weer een moment dat je bewust bezig bent met je veranderde lichaam. Een paar minuten met aandacht je lichaam insmeren en contact maken met de baby, helpt mij enorm om mijn lichaam te accepteren en meer te genieten van alle rondingen.

Visualiseren

Hoe je kindje eruit ziet, de bevalling, het leven met de kleine erbij.. Dagelijks ben ik aan het visualiseren. Ik leg mijn handen op mijn buik en ik stel me voor hoe mijn ideale bevalling eruitziet, maar ook wat wij met z’n drieën allemaal gaan doen zodra zij er is. Zo spannend!

Zo, dit zijn 11 praktische tools die ik toepas om zoveel mogelijk te genieten van de zwangerschap. Ik ben benieuwd hoe jij dit doet. Wat pas jij graag toe? Laat het hieronder weten in de comments. Zin in meer baby-spam? Via mijn Instagram houd ik je dagelijks op de hoogte.

(Visited 191 times, 1 visits today)

Laat een comment achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *