Vegan Challenge – week 3

Dit gaat lekker snel: drie weken zijn alweer voorbij! Afgelopen week is ook goed gegaan: ik heb nieuwe gerechten ontdekt, lekker gegeten en ik heb lang door biologische winkels gestruind. Ook in gezelschap met vrienden en uiteten gaan, ging mij deze week makkelijk af.

Vorige week donderdag was ik in Haarlem voor een werkafspraak. ’s Avonds had ik met een vriendin afgesproken om een hapje te eten. Ik nam de ‘vervelende’ taak op me om een restaurant uit te zoeken. Ik verwachtte dat er veel keuze zou zijn in Haarlem, maar dat viel mij tegen. Uiteindelijk ben ik iets leuks tegengekomen waar ik goede recensies over las: Aangenaam. Ik belde voor de zekerheid of ze veganistisch eten serveerden en dat deden ze! Als voorgerecht ging ik voor een heerlijke pompoensoep en als hoofdgerecht koos ik voor een gevulde aubergine met spelt, paprika, verschillende soorten groentes en ik at daarbij voor het eerst kip van de Vegetarische Slager. Heerlijk!
Vrijdagavond begon voor mij ADE. De aftrap was op kantoor met een borrel en ik at daarbij braaf worteltjes met hummus. Als avondeten werd een pasta gekookt met vlees en kaas. Ik wilde niet dat zij voor mij een ander gerecht moesten klaarmaken dus ik kocht voor mezelf een linzensoep. Ik kwam er namelijk achter dat de biologische linzensoep van AH vegan is! Ik word oprecht blij van zulke ontdekkingen. Zaterdag kookte ik (samen met een vriendin die ook veganistisch eet) een lekkere speltpasta met tomatensaus, courgette, cherrytomaten, ui, artisjokken, kappertjes en verschillende kruiden. Uiteraard strooiden mijn vrienden daar geraspte kas over, maar ik had geen moeite om de kaas te laten staan. In het weekend heb ik wel veel opmerkingen gekregen; vragen uit nieuwsgierigheid, maar ook opmerkingen over dat zij het te extreem vinden. Ik vond het leuk om erover te praten al had ik wel het gevoel dat ik me af en toe moest verdedigen.
Zondag wilde ik ontzettend graag met Niels bij de Bagels & Beans eten. Ik wist namelijk dat ze een nieuwe kaart hadden. Zonder er lang over na te denken koos ik voor de Dutch Weed Burger. Dit ging niet helemaal vlekkeloos, want ik brak bijna mijn tanden op dat ding: de burger was kei- en keihard. De burger ging terug naar de keuken en na twintig minuten kreeg ik een nieuwe. Hij was lekker, maar door alle goede verhalen die ik hierover had gehoord viel hij een klein beetje tegen. Misschien moet ik toch maar een keer gaan voor de echte Dutch Weed Burger.

De afgelopen dagen zijn zonder veel moeite verlopen. Maandag was ik nog een dagje vrij en ik spendeerde de hele dag op de bank met series. En pepernoten. En chips. Niet gezond, maar voor een keer wel lekker. Pepernoten verkopen ze niet in Duitsland, dus ik was blij dat ik een zakje uit Nederland had meegenomen. ’s Avonds kookte Niels nog een keer de paddenstoelenrisotto, want die vinden we zó lekker!
Op werk komt de lunch wel mijn neus uit: iedere dag crackers met hummus en avocado. Daarom ben ik de bio-winkel ingegaan en heb ik ander beleg gekocht; gegrilde auberigne met tofu en een champignon spread van Tartex. Ook heb ik een soort hummus gekocht, maar dan gemaakt van rode biet en gember. Lekker! Iedereen aan tafel was erg nieuwsgierig naar mijn boodschappen en wilden het graag proberen.
Niels vertelde ook dat hij positief verrast is door de lekkere gerechten die we de afgelopen tijd hebben gegeten. Dat vind ik leuk om te horen, omdat hij in het begin sceptisch tegenover de challenge stond. Dinsdag was het tijd voor een stoofpot met pompoen, kikkererwten en prei geserveerd met bulgur. Ook dit gerecht is voor herhaling vatbaar. Gelukkig kon ik daar gister nog van eten. Verder heb ik nog een bananenbrood gebakken, scrambled tofu met champignons gegeten en nog een keer deze lekkere chocolade-dadels-havermout shortbread gemaakt.

Deze week is goed verlopen en daar ben ik erg blij mee! Wel kwam ik erachter dat ik waarschijnlijk vitamine B12 moet gaan slikken. Tijdens het uitgaan afgelopen vrijdag voelde ik mij best slap en had ik weinig energie. Terwijl ik daar normaal gesproken geen last van heb. Verder ziet mijn huid er goed uit en het lijkt wel wat minder vet in mijn T-zone. Ook heb ik geen last van een opgeblazen buik na het eten. Erg fijn! Wel voel ik me soms een beetje onverzadigbaar en dan kan ik ook goed blijven door eten. Maar wat ik eet is gezond, afgezien van de pepernoten en de chips dan (die zijn natuurlijk op), dus dat vind ik geen ramp. Ook merk ik dat ik me minder snel druk maak om bepaalde dingen en ben ik minder snel opgefokt. Geen idee of dit te maken heeft met mijn veranderende dieet, maar het valt mij op.

Op naar de laatste week!

(Visited 39 times, 1 visits today)

2 Comments

  1. Pingback: 7 tips om vaker plantaardig te eten | Quirines blog

  2. Pingback: 7 tips om vaker plantaardig te eten | Quirines

Laat een comment achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *