Zo herken je dierlijke E-nummers & ingrediënten

Als (beginnende) vegan ontkom je er niet aan: etiketten doorspitten om zeker te zijn dat je geen dierlijke producten koopt. Hoe zie je snel of een product vegan is? En, achter welke E-nummers gaan stiekem dierlijke ingrediënten schuil? Ik geef je een overzicht.

Wat zijn E-nummers en waar is het voor?

Voordat ik vertel welke E-nummers je als vegan beter kunt vermijden, is het handig om te weten waarom E-nummers bestaan. Deze stoffen zijn door de Europese Unie toegestaan om aan producten toe te voegen. Hierdoor worden de eigenschappen van het voedsel verbeterd. Denk hierbij aan kleurstoffen, smaakversterkers en conserveermiddelen. Niet zo’n leuk feitje: voor alle E-nummers is uitgebreid onderzoek gedaan op proefdieren. Ik schrok hier in het begin van, maar je kunt dit vergelijken met het ontwikkelen van medicijnen. Helaas is dat (nog) niet mogelijk zonder het inzetten van proefdieren. Bij de proefdieren wordt de laagste dosis waarbij schadelijke effecten gevonden bepaald. Deze dosis wordt honderd keer verkleind en dat is de ADI (aanvaardbare dagelijkse inname) die wij mogen binnenkrijgen. Je denkt vaak bij E-nummers aan kunstmatige stoffen, maar deze kunnen ook natuurlijk zijn. Wel is het verplicht dat alle E-nummers op het etiket staan.

Welke E-nummers zijn niet vegan?

Goed. Ik hoop dat je een beetje van de schrik bent bijgekomen dat proefdieren worden gebruikt voor het ontwikkelen van E-nummers. Het wetenschappelijk onderzoek dat wordt verricht is niet vegan te noemen, maar sommige E-nummers zijn écht niet plantaardig. Ik vind het zelf handig om een lijstje bij de hand te hebben met een overzicht van dierlijke E-nummers. Dit lijstje kun je dus overnemen:

E120 – Karmijn
E322 – Lecithinen/Fosfatiden/Fosfolipiden (meestal plantaardig, wordt soms uit eieren gehaald)
E542 – Beendermeel (fosfaat)
E640 – Glycine/Glycocol/Natriumzout (meestal dierlijk)
E902 – Bijenwas/ witte was/ gele was
E904 – Schellak
E913 – Lanoline
E920 – L-Cysteïne/Cysteïne (meestal dierlijk)
E921 – L-Cystine/Cystine (meestal dierlijk)
E966 – Lactitol
E1000 – Cholinezuur
E1105 – Lysozym(hydrochloride)/Muramidase (meestal dierlijk)

Naast bovengenoemde E-nummers is er nog een hele waslijst met nummers die ‘misschien’ dierlijk zijn. Het is vaak lastig te achterhalen waar het van gemaakt is. Gelukkig voegen producenten steeds vaker keurmerken toe aan de verpakking van het product. Hierdoor weet ik zeker dat het vegan is. Een overzicht van de andere E-nummers vind je hier.

vegan e-nummers

Hoe herken je dierlijke ingrediënten op het etiket?

Dat is vrij simpel, want veel dierlijke ingrediënten staan vermeld bij de allergenen informatie. Dit staat meestal onder of dikgedrukt in de ingrediëntenlijst. Je ziet dus meteen of er bekende allergenen inzitten zoals koemelk, ei, vis of schaaldieren. Alleen vlees(producten) hoeven niet vermeld te worden, dus hier moet je wel scherp op zijn. Een belangrijke is gelatine. Vroeger werd dit aangeduid met een E-nummer, maar dat hoeft niet meer. Gelatine is een bindmiddel dat afkomstig is uit slachtafval (meestal huiden en botten van runderen en varkens). Dit ingrediënt zit in heel veel producten: niet alleen in de vorm van gelatineblaadjes voor in de taart, maar ook in snoep, pudding, toetjes, medicijnen en drank.

Misleidende naam, wel vegan

Dan zijn er nog ingrediënten met een misleidende naam. Cacaoboter is er zo’n eentje. Dit is gewoon een plantaardig vet en komt uit de cacaoboon. Dan heb je nog melkzuur. Dit ingrediënt heb ik zelfs in het begin vermeden! Melkzuur (E270) heeft niks met melk te maken en het ontstaat wanneer bacteriën suikers omzetten in plantaardig zuur.

In het begin vond ik het lastig om alles te onthouden. Zoveel nieuwe informatie en dan is het soms nog onduidelijk ook. Daarom vind ik het fijn om een overzicht bij de hand te hebben.Toen ik net overstapte naar een plantaardig dieet, nam ik de tijd om rustig boodschappen te doen zodat ik alle etiketten kon doorlezen. En mocht je een keer de ‘fout’ ingaan, dat kan gebeuren! Neem het jezelf niet kwalijk en zie dit als een leermoment.

Bronnen: Mens en Gezondheid, Voedingscentrum, Vegan Wiki 

Hopelijk heb je wat aan dit lijstje. Mocht je vragen hebben, dan help ik je graag. Laat het hieronder weten of via Facebook  & Instagram

(Visited 2.090 times, 2 visits today)

3 Comments

  1. Marianne - Groene stapjes 15 november 2017 at 08:24

    Dankjewel! Ik vind het zelf soms wel lastig om te zien of een eiwit plantaardig of dierlijk is. Verder een hele handige lijst!

    Reply
    1. Quirines 16 november 2017 at 09:28

      Dat is soms ook onduidelijk. Gelukkig staan dierlijke eiwitten wel dikgedrukt. En thanks! 🙂

      Reply
  2. Pingback: Wat zijn E-nummers en welke zijn (mogelijk) niet vegetarisch? – Vgsnl

Laat een comment achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *