Wil je (vaker) plantaardig eten? Zo doe je dat!

Het is nooit te laat om te beginnen met goede voornemens. Zeker als het gaat om (vaker) plantaardig eten! Ik krijg regelmatig vragen hoe ik ben begonnen en waar ik tegenaan liep. Of je nu helemaal over wilt of wat bewuster om wilt gaan met het eten van kaas en vlees: dit zijn mijn 9 tips hoe jij kunt beginnen om meer veganistisch te eten.

 

1. Stel haalbare doelen op

Goede voornemens vallen of staan bij het stellen van haalbare doelen. Dus ook als jij het voornemen hebt om vaker plantaardig te eten. Je kunt enthousiast van de één op de andere dag compleet over gaan. De kans is alleen groot dat je de fout ingaat, omdat je zin krijgt in bepaalde producten. Maak het jezelf niet te moeilijk om super streng te zijn, maar stel haalbare doelen op. Hierdoor kun je langzaam wennen aan het nieuwe voedingspatroon en zul je zien dat het makkelijk ‘vol te houden’ is. Eet jij zeven dagen in de week vlees? Verminder dit eerst door bijvoorbeeld vier dagen in de week ’s avonds vegan te eten voor een aantal weken. Heb je dit gehaald? Dan stel je het volgende doel op.

2. Weet waarom je het wil

Als je weet waarom je minder dierlijke producten wilt eten, dan wordt het makkelijker om dit ook te doen. Voor mij was het in eerste instantie voor de dieren. Ik begon veel artikelen te lezen en ik keek naar documentaires. Hierdoor kwam ik erachter dat het ook heel goed is voor mijn lichaam en voor het milieu. Doordat mijn intrinsieke motivatie zo sterk is, voelt dit niet aan als ‘moeten’. Ik wil het gewoon niet meer. Ik zou liegen als ik zeg dat ik geen zwakke momenten heb gehad. Door dan een docu te kijken of een bepaald artikel te lezen, wist ik weer waarom ik het deed.

3. Vegan at home

Thuis heb je het zelf in de hand en bepaal je wat je eet en vooral wat je niet eet. Loop alle keukenkastjes na en pluis de koelkast uit: gooi of geef (beter!) alle niet-plantaardige etenswaren weg. Haal geen melk, yoghurt, kaas of (ongezonde) producten met dierlijke ingrediënten in huis. Kies voor lekkere dingen zoals vers fruit, noten maar ook vegan chocola en chips. Wanneer je het eerst thuis probeert, zul je zien dat het makkelijker gaat om buitenshuis óok te kiezen voor een vegan optie.

4. Hetzelfde product, maar dan vegan

Een makkelijk begin om (vaker) plantaardig te eten, is om een aantal producten die standaard in jouw keukenkastjes/koelkast staan te vervangen door plantaardige opties. Vervang de yoghurt door soja-, kokos- of amandelyoghurt en koemelk door rijst-, of havermelk. Benieuwd naar andere alternatieven voor zuivel? Ik schreef eerder een uitgebreid artikel hierover. In plaats van honing gebruik je agavesiroop en kies eens voor een vleesvervanger zoals de kipstuckjes van de Vegetarische Slager of vegan gehakt.

tips vaker plantaardig etenWraps zoals vroeger, maar dan met een vegan gehakt.

5. Inspiratie door blogs & social media

Je hoeft weinig moeite te doen om lekkere vegan gerechten te vinden. Google is your best friend! Toen ik net overstapte naar een plantaardig dieet koos ik twee/ drie blogs uit die mij aanspraken. Van deze blogs maakte ik lekkere recepten en leerde deze. Voor Pinterest en Instagram: gebruik de hashtag ‘easy vegan’. Je wordt overspoeld met heerlijke en makkelijke plantaardige recepten.

6. Kies voor seizoensgroenten

Veganistisch eten bestaat voor een groot deel uit groenten. Dit ga je meteen merken, wanneer je nieuwe recepten probeert. Groenten zijn het lekkerst en het goedkoopst op het moment dat ze in het seizoen zijn. Je eet gevarieerd doordat je in aanraking komt met andere soorten groenten en het is daardoor erg gezond. Ik haal regelmatig mijn groenten en fruit van de markt. Ik vul een hele boodschappentas voor nog geen €10!

7. Uiteten / niet thuis eten

Je bent lekker bezig met plantaardig eten, maar dan krijg je een uitnodiging voor een etentje. Spannend, want dit wordt vast ingewikkeld. Krijg je hier stress door of voel je je opgelaten:  wacht daar dan even mee. Het is niet nodig om te stressen voor zulke situaties. Je kunt in een restaurant kiezen voor een vegetarisch gerecht of je belt van te voren en vraagt naar de mogelijkheden. Uit ervaring weet ik dat zij daar (bijna) nooit moeilijk over doen. Benieuwd naar mijn andere tips hoe ik het doe in een restaurant? Lees dan dit artikel.

Ben je uitgenodigd voor een etentje bij vrienden of familie? Handig om op tijd aan te geven dat jij plantaardig eet. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en het is fijn voor de persoon bij wie je gaat eten. Je kunt altijd helpen met het bedenken van een gerecht en meehelpen met koken. Nog leuker om zelf vrienden en familie uit te nodigen bij jou thuis. De perfecte kans om te laten zien hoe lekker het eten is.

vaker plantaardig eten

8. Trek je niet te veel aan van anderen

Belangrijk, maar ik denk wel het moeilijkste deel aan het veganisme: de -ongevraagde- mening van anderen. Jij hebt gekozen om (vaker) plantaardig te eten en je weet precies waarom. Het is moeilijk om de mening van anderen te negeren en het is verleidelijk om een discussie aan te gaan. Voor jouw eigen humeur en de sfeer aan tafel is het beter om dit te niet doen.

9. Het hoeft niet meteen perfect

Wees niet te streng voor jezelf wanneer je toch de fout in gaat. Tuurlijk, je mag balen dat je dat ijsje niet kon weerstaan of dat jouw vrienden je overhaalde om tóch kaas te eten. Straf jezelf alleen niet, maar leer hiervan. Hoe kun je dit de volgende keer beter aanpakken? Wat zijn jouw zwakke momenten en wanneer vind jij het lastig om verleidingen te weerstaan? Probeer hierop in te spelen, zodat het de volgende keer goed gaat.

Dit waren ze dan: mijn tips om (vaker) veganistisch te eten. Ga jij hiermee beginnen? Ik ben benieuwd! Mocht je ergens tegenaan lopen, laat het mij vooral weten. Dat kan in de comments hieronder of via Instagram en Facebook

(Visited 50 times, 1 visits today)

Laat een comment achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *