Welke vegan supplementen gebruik ik en waarom?

Sinds ik veganist ben krijg ik veel goedbedoelde, bezorgde maar ook sceptische vragen over welke vitaminen ik nou misloop. Heb ik geen B12 tekort? Hoe krijg ik Omega 3 binnen? En welke vitaminen zijn handig om te slikken als veganist? Hoogste tijd om te delen welke supplementen ik gebruik en waarom.

Vitamine B12

De vitamine waar iedereen meteen over begint wanneer ik zeg dat ik vegan ben: vitamine B12. Voordat ik vertel waarom het goed is om dit bij te slikken, leg ik graag uit wat vitamine B12 precies is.

Wat is B12 en waar zit het in?

Deze vitamine wordt aangemaakt door bacteriën in het lichaam van elk dier (dus ook de mens). Bij ons wordt het in een deel van de darmen gemaakt waar het niet goed wordt opgenomen door het lichaam. Sommige dieren hebben dit probleem opgelost door hun eigen keutels op te eten. Bij dieren zoals koeien en schapen bevinden de bacteriën, die B12 aanmaken, in de voordarm waar het wel wordt opgenomen. Grazers krijgen het binnen doordat B12 ook in aarde, mest en vuil zit.

Voor ons dus belangrijk om B12, via een externe bron, binnen te krijgen. Het komt namelijk alleen voor in dierlijke producten zoals vlees, vis, eieren en zuivel. Maar, omdat veel industriedieren op stal staan (en dus niet meer in de wei grazen), krijgen ze te weinig B12 binnen. Daarom krijgen zij dit door hun voer. En wij in ons lichaam. Het is veel logischer om, net zoals de dieren, de B12 uit een pilletje te halen. Niet alleen bespaar je het leven van het dier, het is ook veel gezonder omdat je geen cholesterol, verzadigde vetten en dierlijke proteïne binnenkrijgt.

Waar heb je B12 voor nodig?

Vitamine B12 is belangrijk voor je hersenen, een goed zenuwstelsel en speelt een grote rol bij de aanmaak van rode bloedcellen. Een tekort aan deze vitamine loop je niet snel op, omdat je lichaam een voorraad heeft. Wel is het belangrijk om te zorgen dat je geen tekort krijgt, aangezien nogal belangrijke functies op het spel staan. Symptomen van een tekort zijn: vermoeidheid, duizelig, benauwdheid, hartkloppingen, tintelende vingers en oorsuizen. Oh, wist je trouwens dat carnivoren ook vaak een B12 tekort hebben? Of je nu veganist bent of niet: het is altijd slim om langs de huisarts te gaan om jouw bloedwaarde te checken.

De ene B12 is de andere niet

Jarenlang slikte ik een goedkoop supplement dat ik kocht bij Holland en Barrett. B12 = B12 toch? Nope, want er zit veel verschil tussen de pillen. B12 kan de stof cyanocobalamine en methylcobalamine bevatten. De eerste is minder stabiel en wordt lastiger opgenomen door het lichaam. De tweede vorm van B12 wordt wél goed opgenomen. Drie keer raden waar mijn pilletjes uit bestond.. Ik gebruik nu de tabletten van Orthica en ik ben hier heel tevreden over. Het zijn ook smelttabletten dat nog beter is dan gewone pilletjes. De B12 wordt via de mondslijmvlies opgenomen en gaat niet via de maag en darmen. Mocht je het afvragen: niks van dit artikel is gesponsord, ik deel graag welke merken ik gebruik.

welke vitaminen slikken vegans?Mijn thuisapotheek

Omega 3

Door naar de volgende vitamine: Omega 3. Want, hoe krijgen veganisten dit binnen? Eigenlijk is het heel simpel: waar vissen het ook vandaan halen. Uit algen! Door deze olie te slikken haal je dus de Omega 3 direct van de bron. Kun jij de vissen lekker laten zwemmen en hoef jij je geen zorgen te maken of je deze vitamine wel binnenkrijgt. Win-win situatie dus. Algenolie heeft een positief effect op hart- en vaatziekten, de hersenen, de ogen maar ook bij depressie en dementie.

Magnesium

Magnesium slik ik de laatste tijd bij omdat ik sinds februari aan krachttraining doe. Dit mineraal is belangrijk voor veel lichaamsprocessen zoals het activeren van enzymen in het lichaam, de energiestofwisseling, het zorgt voor de productie van eiwitten en samen met calcium voor een goede botopbouw, groei en ontwikkeling. Ik kan nog wel even doorgaan met dit lijstje ;).

Anyway, vegans halen voldoende magnesium uit voeding. Uit groene bladgroenten bijvoorbeeld, maar ook alle soorten noten, avocado, rauwe cacao, bananen, zeewier, broccoli en peulvruchten. Toch is het slim om dit af en toe bij te slikken wanneer je veel sport. Door het vele drinken, zweten en plassen verlaat magnesium namelijk snel het lichaam. De balans tussen magnesium en calcium zorgt voor evenwicht tussen spanning en ontspanning in je lichaam. Het is een anti-stress mineraal dat spieren ontspant en kalmeert. Calcium zorgt er juist voor dat spieren zich aanspannen. Je kunt ook een combi slikken van deze twee mineralen. Ik slik wekelijks een pilletje magnesium van het merk Garden of Life.

Vitamine D3

Vitamine D bestaat uit D2 (plantaardig) en D3 (dierlijk). Deze vitamine zorgt ervoor dat calcium uit de voeding in het lichaam opneemt. Het is daarom belangrijk voor de groei en het behoud van sterke botten en tanden. Zonlicht is de belangrijkste vorm van vitamine D en verder komt het voor in dierlijk eten zoals vette vis (haring, zalm en makreel) en het wordt toegevoegd in bak- en braadproducten. Eet je plantaardig? Dan is het slim om dit bij te slikken. Niet alleen voor vegans trouwens, want tijdens de donkere wintermaanden kan iedereen wat extra vitamine D gebruiken. Heel veel vitamine D supplementen bevatten dierlijke stoffen, maar van het merk Viridian niet.

Multivitamine

Dit slik ik alleen wanneer ik merk dat ik niet zo fit ben. Of wanneer een griepepidemie heerst in Nederland. Ik gebruik dan de Raw Multi One Day van Garden of Life. Deze zit tjokvol met vitaminen en mineralen zoals vitamine C, magnesium, ijzer. Ook zit er probiotica in, een enzymen complex en een groenten- en fruitcomplex. Dit zorgt ervoor dat alles goed door het lichaam wordt opgenomen.

Bronnen: De Betere Wereld, Voedingscentrum, Nederlandse Vereniging voor Veganisme, Gezondheidsplein

Dit was het dan; mijn thuisapotheek. Nu ben ik heel benieuwd welke supplementen jij gebruikt en waarom. Welke merken vind jij fijn? Let me know in de comments of via Facebook en Instagram

(Visited 179 times, 1 visits today)

6 Comments

  1. Eline 9 maart 2018 at 08:50

    Hi Quirine! Waar laat jij je bloed testen?

    Reply
    1. Quirines 9 maart 2018 at 09:11

      Hi Eline! Ik heb dat bij de huisarts gedaan.

      Reply
  2. Anne-Sophie 13 maart 2018 at 10:41

    Heel interessant artikel! Ik neem zelf enkel vitamine D, B12 en omega 3 ( van Testa), maar heb vaak last van spierkrampen sinds ik stevig sport, dus magnesium lijkt me inderdaad een goed idee! Dankje voor de tips!

    Reply
    1. Quirines 13 maart 2018 at 13:00

      Dan is magnesium zeker een goed idee 🙂 Graag gedaan! Hopelijk helpt het snel.

      Reply
  3. Pingback: 5x vegan proof de herfst door - The Vegan Effect

Laat een comment achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *