Ibiza – De mooiste stranden van Formentera

Als je mij een paar jaar geleden had verteld dat ik naar Ibiza op vakantie zou gaan, had ik je uitgelachen. Het beeld van een eiland overspoeld met dronken toeristen sprak mij niet bepaald aan. Toch kreeg ik het laatste jaar veel positieve verhalen te horen van vrienden en daardoor werd ik nieuwsgierig naar dit eiland. Ibiza heeft namelijk een andere kant en die wilde ik wél graag ontdekken. En dat is gelukt! Ik laat je in drie fotoverslagen zien wat ik zoal heb gedaan. Op deze dag bezochten we Formentera, een eiland met de mooiste stranden.

Formentera stond hoog op mijn lijstje en ik kon niet wachten om dit eiland, dat vlakbij Ibiza ligt, te bezoeken. ’s Ochtends om 10:00 pakten we de boot vanuit Santa Eulalia en anderhalf uur laten kwamen we aan bij Formentera.

Formentera

Doel van vandaag? De mooiste strandjes vinden! In totaal gingen we drie stranden af en we begonnen bij de populairste: Playa de Ses Illetas. Ik snap meteen dat deze goed bezocht wordt: het water is super helder, er zijn geen zwarte plekken in de zee, je kijkt uit op kleine eilandjes (in de verte zie je Es Vedra) en het zand is fijn en wit. Ik had het gevoel alsof ik op de Caraïben zat.

Doordat wij niet tijdens het hoogseizoen hier waren, was het qua drukte goed te doen. Ik kan mij wel voorstellen dat je in de zomer hier niet wilt zijn, want ik heb gehoord dat het zwart ziet van de mensen. Nu was het echt een paradijs.

formentera snorkeling

Na een paar uur was het tijd voor de lunch. Zoals een echte veganist op vakantie had ik van te voren gekeken waar we konden eten. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik tijdens een vakantie niks tegenkwam en ik kan je vertellen dat ik daar geen gezellig persoon van word. Uiteten gaan is op deze manier wat minder spontaan, maar ik heb nu wel de garantie dat ik een leuk tentje vind. Zo ook op Formentera!

Blat Picat formentera

Niels en ik belanden bij Blat Picat, een super schattig tentje waar gezellige mensen werken. Alles is vegetarisch of vegan en je hebt de keuze uit heel veel sapjes, goed belegde broodjes, koffies met havermelk, acaï bowls, warme gerechten en vet lekkere taartjes. Als je hier bent, bestel dan sowieso de carrot cake. Niet normaal lekker. Snel schrijf ik een tweede artikel over vegan hotspots op Ibiza en Blat Picat staat daar zeker tussen.

vegan formentera

vegan lunch formentera

Na de lunch bezochten we de grootste stad van Formentera: Sant Francesc Xavier. Hoewel je deze plaats niet erg groot kunt noemen, zijn er wel een paar bezienswaardigheden zoals de Iglesia de San Francisco, een witte kerk. Wij liepen tijdens de siësta door dit stadje, dus erg veel was hier niet te doen.

Formentera town

formentera town2

Op naar strand nummero 2: Cala Saona. Dit strand ligt gelegen aan de westkust van Formentera en is omgeven door rode kliffen. Erg mooi weer. Ook hier is het water helderblauw en je kijkt uit over de aangemeerde boten.

beach formentera

best beach formentera

Formentera beach

Wij huurden trouwens een scooter. Dit kan je bij de haven doen waar je aankomt met de boot. Eigenlijk wilden we voor elektrische fietsen gaan, maar blijkbaar moet je die van te voren reserveren want alles was verhuurd. Achteraf gezien vond ik dat niet erg, want met een Vespa over het eiland crossen was net zo leuk. We huurden bij Pujols en volgens mij kostte dit rond de €40,00 incl. twee helmen.

scooter rent formentera

Tijd voor het laatste strand voordat we weer de boot op moesten. We kozen voor Playa de Llevant dat praktisch naast Playa de Ses Illetas. De zee is een stuk wilder hier, waardoor het wat rustiger is (lees: minder gezinnen). Het water is nog steeds turquoise zoals je inmiddels gewend bent, alleen het strand is niet wit-wit. Alsnog hadden we niks te klagen natuurlijk.

Formentera best beaches

We pakten om 18:30 de boot terug naar Ibiza en onderweg zagen we een mooie zonsondergang. Ik raad je zeker aan om een nachtje te slapen op Formentera. Het lijkt mij heerlijk om, voordat de massa uit Ibiza komt, op het strand te liggen en dat je alle tijd hebt om dit eiland te verkennen.

sunset formentera

Terug in Santa Eulalia aten we Caos. Dit ‘slow food’ restaurant is niet vegan, maar ze hebben een aantal opties zoals onderstaande burger. Caos zit aan de boulevard gelegen tussen alle visrestaurants. Niet gedacht dat hier zo’n gezellig tentje zou zitten. Je kijkt uit over de zee en je eet tussen de palmbomen.

Caos Ibiza

santa eulalia

Zoals je ziet, was dit een heerlijke dag. Formentera is zeker een must wanneer je op Ibiza bent. Ben jij hier al geweest? Ik ben benieuwd wat jij ervan vond. Laat het hieronder in de comments weten of via  Instagram en Facebook.

(Visited 2.079 times, 1 visits today)