Hoe ga je om met cravings naar niet-vegan eten?

Ik ben niet vegan geworden omdat ik vlees en kaas niet meer lekker vond. Sterker nog, voordat ik veganist werd ging er geen dag voorbij dat ik dit niet at. Zo vond ik in het begin af en toe lastig om ei te laten staan (hoi kater!). Inmiddels weet hoe ik deze cravings kan voorkomen en nu verlang ik niet meer naar dierlijk eten.

Meer (onbewerkte producten) eten

Ik lees soms reacties van mensen die zeggen dat hun lichaam ‘vraagt’ om bepaald dierlijk eten. Eerlijk; ik geloof dat niet. Je lichaam schreeuwt niet om een stuk cheesecake of om bacon. Waarschijnlijk eet je niet voldoende op een dag en daarom krijg je zin in niet-vegan eten. Wanneer ik moe ben of een kater heb, grijp ik ook sneller naar ‘slecht’ eten dan wanneer ik uitgerust en fit ben. Als veganist kan je ook meer eten dan als carnivoor. Zeker in het begin stond ik versteld dat veel meer at. Het voedsel valt (over het algemeen) lichter op de maag en je hebt meer nodig om verzadigd te raken. Dit is even wennen en het kan zijn dat je daardoor niet genoeg eet. Via een voedingsapp zoals MyFitnessPal kun je bijhouden hoeveel je eet en of je alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Benieuwd wat echt vegan powerfood is wat je iedere dag kunt eten? Ik schreef daar eerder dit artikel over.

Een open deur, maar ik zeg het toch: eet minimaal drie keer per dag een volwaardige maaltijd dat bestaat uit onbewerkte producten zoals granen, bonen, groenten, fruit en noten. Hier heeft je lichaam ten minste wat aan en krijg je minder snel trek in niet-vegan eten. Mijn zwakke momenten, zijn momenten waarop ik trek heb. Dan kan ik niet meer helder nadenken, zeker als er overal verleiding is zoals bijvoorbeeld op een treinstation. Zorg er daarom voor om een vegan snack bij je te hebben.

Probeer en leer nieuwe dingen

Het eerste jaar dat ik plantaardig at, ontdekte ik wekelijks nieuwe producten, ingrediënten en gerechten. Na een paar jaar is de nieuwigheid er vanaf en maak ik vaker recepten die ik al ken. Zonde eigenlijk, want er is nog zoveel te ontdekken. Ik krijg nieuwe inspiratie door op reis te gaan, maar je kunt het ook dichterbij huis blijven en naar een leuk, vegan restaurant te gaan. Zo kwam ik door een restaurant in aanraking met vegan zalm (gemaakt van tomaat of wortel) en jackfruit. Nu maak ik thuis regelmatig een broodje jackfruit of ik verwerk dit in vegan rendang.

zin in niet vegan eten

Zoek naar goede vervangers

We hebben het geluk dat we in 2019 leven en dat voor (bijna) alles een goede vervanger is. Zin in een biefstuk? Probeer de burger van Beyond Meat. Zin in ijs? Het vegan ijs van Ben & Jerry’s en Abbot Kinney’s is niet van het ‘echt’ te onderscheiden. Heb je een kater en zin in ei? Wat dacht je van scrambled tofu. Ik zie de schappen met vegan producten bij de supermarkt groeien: zelfs vegan kaas is nu ‘normaal’ om daar te kopen i.p.v. bij speciaalzaken.

Gebruik kruiden en specerijen

Kruiden, specerijen, marinades en sausjes geven smaak aan het eten. Wanneer je trekt hebt in bijvoorbeeld kip, is de kans groot dat je zin hebt in alles wat de kip smaak geeft. Kruiden dus. Life hack: kip-, shoarma- en gehaktkruiden zijn hartstikke vegan. Je kunt dit gebruiken voor een vegan vleesvervanger of je strooit het over een bloemkool of broccoli. Mijn kruidenstash is vertienvoudigd sinds ik veganist ben. Ik ga graag naar een toko om nieuwe kruiden te kopen en in de keuken probeer ik verschillende combinaties. Dit zijn de kruiden en specerijen die ik het meest gebruik en voor welke gerechten.

cravings niet-vegan eten

Waar doe je het voor?

Ik begrijp best dat het verlangen naar bepaald eten heel sterk kan zijn. Ik denk dat iedere veganist dit wel herkent. Op zulke momenten probeer ik mij realiseren waarvoor ik het doe: voor de dieren. Dit is voor mij belangrijker dan dat ik toegeef aan mijn cravings. Het kijken van documentaires is goed om te beseffen wat voor positieve impact jouw keuze heeft. Vaak krijg ik na het zien van een documentaire weer een boost en heb ik 0,0 zin in dierlijk eten. Ook is het een kwestie van tijd, zeker in het begin wanneer je moet wennen aan de manier waarop je nu eet, en je zult zien dat dit na een tijdje over gaat.

Heb jij soms zin in niet-vegan eten? En hoe ga jij hiermee om? Ik ben hier benieuwd naar! Laat het hieronder in de comments weten of via Instagram of Facebook

(Visited 910 times, 1 visits today)

2 Comments

  1. Marca van den Broek 1 juni 2019 at 18:57

    Ik kan soms ontzettend veel zin hebben in kaas of ei. Daar geef ik niet aan toe, maar ik probeer wel na te denken of ik misschien iets mis in m’n dagelijkse voeding (vet bijvoorbeeld, of zout). En zo’n craving gaat ook altijd weer voorbij 😉

    Reply
    1. Quirines 3 juni 2019 at 17:06

      Ja precies! En voor kaas heb je ook zoveel goede ‘zoute’ alternatieven zoals olijven, kappertjes, zongedroogde tomaten, noten etc.

      Reply

Laat een comment achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *